Program czytelniczy “Lubię jak mi czytasz”
1. Zakres programu:
Adresatami programu są dzieci z Samorządowego Przedszkola w Sierakowicach, z grupy PSZCZÓŁKI.
Założeniem opracowanego programu jest umożliwienie dzieciom poznawanie utworów literatury dziecięcej i rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez jak najczęstszy kontakt z książką
oraz dobrowolny i spontaniczny udział w zabawach z tekstem.
2. Opis programu:
Wiek przedszkolny to czas, w którym kształtują się nawyki, w tym również czytelnicze
– warto, więc wykorzystać ten czas, tym bardziej, że czytając dzieciom, poszerzamy ich wiedzę
o człowieku, o świecie, dostarczamy naszym pociechom całego bogactwa przeżyć.
Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia,
rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika – człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu,
a nie przemocy. Umiejętność słuchania sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa
zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się.
Pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne, pomaga w opanowaniu języka.
Umiejętność słuchania wywiera korzystny wpływ na umiejętność czytania.
Kształcenie i kształtowanie języka dziecka łączy się integralnie z rozwijaniem jego myślenia.
Stanowi sposobność do rozwijania umiejętności analizowania, porównywania, różnicowania, dokonywania syntezy, uogólniania, wnioskowania. Kontakt z książką wzbogaca wyobraźnię dzieci, rozszerza świat ich uczuć i myśli.
Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu, dlatego chciałabym włączyć do realizacji tego programu ważne osobistości z Gminy Sierakowice.
3. Cele programu:
CEL GŁÓWNY:
- promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na ich rozwój, kształcenie,
zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka - wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości u dziecka poprzez spotkanie z bajką lub baśnią oraz popularyzowanie czytelnictwa. Dziecko poprzez czytanie książek poszerza wiadomości o otaczającym go świecie, wzbogaca swój czynny słownik.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wprowadzać dzieci w świat literatury, poznanie baśni, bajek, legend, wierszy;
- Budzić zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, wycieczki
oraz przemyślany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej; - Poznawać baśnie, bajki, legendy, wiersze;
- Kształcić nawyki czytelnicze, nabywać nawyk dbania o książki i ich szanowania;
- Doskonalić umiejętności słuchania ze zrozumieniem, kształcić umiejętności koncentracji uwagi;
- Rozwijać i poszerzać wiedzę o świecie, rozbudzać ciekawość świata;
- Rozbudzać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa;
- Ćwiczyć koncentrację i umiejętność słuchania ze zrozumieniem;
- Wspólnie przeżywać z bohaterami książek emocjonujące przygody;
- Budować i pogłębiać więzi między rodzicem i dzieckiem;
- Zachęcać nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom;
- Przekazywać za pośrednictwem literatury wartości moralnych – uczyć myślenia i wartości moralnych;
- Przygotować dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek;
- Budzić pasję czytelniczą.