Innowacja pedagogiczno – metodyczna „Poznaję litery poprzez zmysły, wrażenia i zabawę”

AUTOR: MARLENA WAŁDOCH, KINGA SZCZYPIOR

Innowacja pedagogiczno - metodyczna „Poznaję litery poprzez zmysły, wrażenia i zabawę”

Data realizacji: wrzesień 2023 – czerwiec 2024r.
Miejsce realizacji: Samorządowe Przedszkole w Sierakowicach
Nauczyciel wprowadzający: Marlena Wałdoch, Kinga Szczypior

Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym dzieci oraz naturalnej potrzebie zaspokajania ciekawości światem opracowałam program innowacji pedagogicznej „Poznaję litery poprzez zmysły, wrażenia i zabawę”  na podstawie publikacji: ,,Spółgłoski do przytulania. Poznawanie liter przez zmysły, wrażenia i zabawę’’.

Polega ona na nowatorskim wprowadzaniu 17 spółgłosek, których dziecko uczy się poprzez skojarzenia, zmysły, wrażenia oraz zabawę. Zadaniem tej innowacji jest przede wszystkim podążanie za dzieckiem.

Ćwiczenia wprowadzające każdą spółgłoskę oparte są na metodzie polisensorycznej, pozwalającej na głębsze, wielozmysłowe zaangażowanie dziecka. Innowacja odpowiada na potrzeby wychowanków uczących się w sposób wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny.

Cele główne:

  • wspieranie wielostronnego, harmonijnego rozwoju dziecka,
  • kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie zarówno w nowych, jak i trudnych sytuacjach.

Cele szczegółowe:

  • poprawa zdolności koncentracji,
  • zapoznanie z właściwościami przedmiotów poprzez angażowanie spostrzeżeń zmysłowych – rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości,
  • stwarzanie możliwości aktywnego działania,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności analizy, syntezy i logicznego myślenia,
  • systematyczne poznawanie liter poprzez zabawę,
  • usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych,
  • czerpanie radości z własnej aktywności, nauki i efektów pracy,
  • pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka.