Przedszkole promujące zdrowie

 

 

 

 

 

Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg odbiera i porządkuje informacje docierające z ciała i środowiska, by wysłać odpowiednią reakcję. Mózg nabywa tę umiejętność przez całe życie, jednak największy jej rozwój występuje w pierwszych latach życia dziecka. Dziecko od pierwszych chwil życia uczy się odbierać świat wszystkimi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem, smakiem oraz zmysłem, który rejestruje ruchy i grawitację (błędnik – narząd przedsionkowy).

Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

  • Często potykanie się dziecka na prostej drodze, zderzanie z przedmiotami, nietrafianie w drzwi; występujące problemy z grą w piłkę, jazdą na rowerze, cięciem nożyczkami, jedzeniem sztućcami;
  • Niechęć do gier i zabaw ruchowych lub pozostawanie przez dziecko w ciągłym ruchu (biega, skacze, „nie potrafi usiedzieć w miejscu”);
  • Niechęć do brudzenia się, odczuwanie zapachów, których nie wyczuwają inni;
  • Wybiórczość w diecie;
  • Niechęć do czesania się, mycia głowy, zębów, obcinania paznokci, smarowania kremami;
  • Opóźniony rozwój mowy lub wada wymowy;
  • Problemy z koncentracją uwagi;
  • Częste generowanie hałasu, jednocześnie zatykanie uszu, gdy hałasuje ktoś inny;

 

Te i inne symptomy mogą wskazywać zaburzenia integracji sensorycznej.

 

Kwestionariusz sensomotoryczny: https://pstis.pl/pl/html/index.php?str=podstrona_kwestionariusz

Jeśli wynik kwestionariusza wzbudzi Twój niepokój możesz skonsultować się z wychowawcą.

 

Jak wspierać integrację sensoryczną dziecka przez zabawę?

  • Robienie kulek z papieru – Dziecko gniecie stare gazety i tworzy z nich kule, następnie rzuca do wyznaczonego celu naprzemiennie prawą i lewą ręką.
  • Skrzynia ze skarbami – Dorosły przygotowuje miskę pełną np. nasion fasoli, grochu lub piasku. Pokazuje dziecku kilka drobnych przedmiotów: np. guziki, spinacze, samochodziki, a następnie prosi dziecko, by ukryło je we wcześniej przygotowanej misce. Następnie rodzic wydaje dziecku polecenia typu: „Włóż ręce do piasku i wykop dwie monety”. *Do zabawy można użyć też kisielu.
  • Naleśnik – Dziecko leży na kocu (na podłodze – to ważne, by było stabilne podłoże), głowa dziecka wystaje z koca, dorosły zawija dziecko w koc (turlając dziecko), uciskając przy tym jego ręce i nogi. Dla uatrakcyjnienia mówimy treść rymowanki: „Zawijamy, zawijamy, naleśnika mamy” – powtarzamy do momentu aż zawiniemy dziecko, po zawinięciu uciskamy ręce, nogi, głaskamy po głowie. „Odwijamy, odwijamy i znów /imię dziecka/ mamy” – tu delikatnie turlamy dziecko, nadal uciskając aż do całkowitego odwinięcia.
  • Pomoc dziecka w codziennych czynnościach domowych: wieszanie prania, obieranie warzyw i owoców, nalewanie wody, przelewanie wody, przesypywanie, odmierzanie, ugniatanie.
  • Malowanie rękami i stopami.
  • Pisanie palcem – Dziecko odwzorowuje na tacy z kaszą (najlepiej, by tacka była w ciemnym kolorze, tak aby jej kolor kontrastował z kolorem kaszy) proponowane przez rodzica przedmioty lub wykonuje swobodne rysunki.
  • Gdzie tyka zegar? – Dorosły pokazuje dziecku tykający zegar, a następnie prosi dziecko o zamknięcie oczu. Rodzic ukrywa przedmiot, zadaniem dziecka jest odnaleźć go przy użyciu słuchu.
  • Zygzak – rodzic z dzieckiem układa ścieżkę przy użyciu sznurka. Zadaniem dziecka jest spacerowanie stopa za stopą po linii (najlepiej z zamkniętymi oczami, do przodu i do tyłu).
  • Ścieżka sensoryczna – Dziecko i dorosły wyszukują przedmioty o różnych fakturach: skrawki materiałów, ścierki do mopa, kamyczki, pudełko z ziarnami grochu, itp., po czym układają z materiałów ścieżkę dla bosych stóp.
  • Układanki: układanie puzzli, mozaiki, dorysowywanie brakujących elementów na rysunku, wyszukiwanie różnic na podobnych ilustracjach, rysowanie w powietrzu (np. figur geometrycznych).

 

Bardzo duże znaczenie  podczas wspierania integracji sensorycznej stanowi odpowiedni dobór zabawek dla dzieci. Szczególną uwagę przy doborze zabawek należy zwrócić  na zabawki, które wpływają na różne zmysły dziecka. Intrygują kształtem, fakturą, smakiem, kolorem czy dźwiękiem. Dobrze jeśli zachęcają do ruchu, manipulacji dłoni, balansowania własnym ciałem. Ulubione przez dzieci gniotki, slime, squishy, sprytna plastelina, piasek kinetyczny spodobają się też dorosłym. Ugniatanie zabawki pozwoli na zmniejszenie wpływu stresujących bodźców, a przy okazji sprawi dużo radości z zabawy. Ważne aby zbytnio nie stymulowały.

Warto również wybierać zabawki  progresywne.  Progresja oznacza rozwój, więc w tej grupie znajdą się zabawki, które pomogą dziecku odkrywać w sobie nowe talenty. Dzięki nowoczesnym technologiom, zgrabnym narzędziom i półproduktom (np. masy plastyczne) dzieci bardzo wcześnie mogą sprawdzić swoje umiejętności. Do zabawek progresywnych zaliczają się również gry logiczne podnoszące IQ, gry rozwijające umiejętności społeczne. Najważniejszą rzeczą w doborze właściwej zabawki jest dostosowanie jej do wieku
i umiejętności dziecka, gdyż ta kupiona na wyrost sprawi, że dziecko nie poradzi sobie, co może wpłynąć na jego samoocenę. Zbyt dziecinna zabawka czy gra szybko znudzi dziecko,
a przecież chcemy kształtować w nim wytrwałość i umiejętność koncentracji uwagi.

Polecamy :

  • Zabawki do nawlekania;
  • Układanki i sortery kształtów;
  • Klocki;
  • Gry memo;
  • Instrumenty
  • Książeczki sensoryczne
  • huśtawki, koniki do bujania, piłki, rowerki, hulajnogi.
  • Gniotki, ciastoliny, sprytną plastelinę, piasek kinetyczny;

Ograniczamy :

  • Smartfon/ tablet
  • Zabawki niedostosowane do wieku
  • Zabawki grające
  • Słodycze

 

 

W bieżącym roku przedszkolnym 2020/2021 naszym celem jest:

Zwiększenie ilości i jakości działań wspierających rodziców w rozwijaniu kompetencji do wychowywania swojego dziecka

Zaplanowane działania na ten rok przedszkolny:

  • Zorganizowanie stałych konsultacji dla rodziców w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych występujących u dzieci;
  • Zorganizowanie „kącika” dla rodziców – zgromadzenie materiałów, publikacji i pomocy dydaktycznych dotyczących kompetencji wychowawczych (do użytku pracowników i rodziców);
  • Systematyczne publikowanie na stronie internetowej w zakładce Przedszkole Promujące Zdrowie informacji dotyczących danego zakresu tematycznego związanego z poszerzaniem kompetencji wychowawczych rodziców;
  • Zorganizowanie szkolenia dotyczącego danego obszaru tematycznego dla pracowników przedszkola i rodziców.

 

Działania stałe podejmowane przez społeczność przedszkolną:

  • Dbanie o czystość przedszkola z uwzględnieniem sytuacji w trakcie COVID – 19;
  • Zdrowe poczęstunki w przedszkolu;
  • Organizacja Tygodnia Zdrowia w każdej z grup;
  • Realizacja projektów mających na celu promowanie zdrowia wśród najmłodszych i utrwalanie zachowań prozdrowotnych w środowisku życia codziennego.

Przedszkole Promujące Zdrowie – prezentacja. Aktualizacja.