Projekt czytelniczy ,,Bajkowy Świat Przedszkolaka”

AUTOR: DOMINIKA KLEJNA, MARLENA WAŁDOCH

Projekt czytelniczy "Bajkowy Świat Przedszkolaka"

Data realizacji: wrzesień 2024 – czerwiec 2025r.
Miejsce realizacji: Samorządowe Przedszkole w Sierakowicach
Nauczyciele wprowadzający: Marlena Wałdoch, Dominika Klejna

Adresatami projektu ,,Bajkowy Świat Przedszkolaka’’ są wychowankowie z grupy ,,Tygryski” i ,,Pszczółki’’. Uczęszczają do nich dzieci 3, 4, 5 letnie.

Projekt zostanie rozszerzony o warsztaty czytelnicze przeprowadzone dla dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych, jeden raz w każdej grupie w roku szkolnym 2024/2025 lub częściej w zależności
od zainteresowania pozostałych nauczycieli.


Podczas zajęć towarzyszyć naszym wychowankom będzie pacynka ,,Gruffalo,’’ która stworzy atmosferę pełną radości i zaufania, co sprzyja otwartej komunikacji i pozytywnemu podejściu do czytania.
Poprzez interakcję z pacynką dzieci będą rozwijać umiejętności komunikacyjne, empatię oraz zdolność do rozumienia emocji wyrażanych przez postacie literackie.

 Rozwijane będą umiejętności:
– umiejętności językowe (zasób słownictwa, budowanie zdań, wymowa);
– umiejętności słuchania (koncentracja, rozumienie ze słuchu);
– umiejętności społeczne (komunikacja, współpraca, empatia);
– umiejętności poznawcze (analiza i synteza, pamięć);
– umiejętności kreatywne (wyobraźnia, twórczość, rysowanie i ilustrowanie);
– umiejętności techniczne (obsługa książki, zachowanie porządku);
– umiejętności emocjonalne (cierpliwość i wytrwałość przy słuchaniu opowieści);
– umiejętności badawcze (zadawanie pytań).


Cele projektu
Cel główny:

Promowanie czytelnictwa wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz rozwijanie ich zainteresowań literaturą i książkami.

Cele szczegółowe:
– Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
– Kształtowanie pozytywnego stosunku do książek jako źródła wiedzy, rozrywki i inspiracji.
– Wprowadzenie dzieci w świat literackich bohaterów i różnorodnych gatunków literackich.
– Wspieranie rozwoju mowy, słuchania ze zrozumieniem oraz poszerzanie słownictwa poprzez regularne czytanie i dyskusje na temat książek.
– Budzenie zainteresowań książką poprzez zabawy literacko – teatralne, plastyczne, wycieczki do biblioteki itd.
– Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych i aktorskich.
– Organizowanie czytania w grupie, interpretowanie tekstu oraz rozwijanie umiejętności słuchania.
– Zachęcanie dzieci do regularnego korzystania z biblioteki przedszkolnej poprzez wypożyczanie książek do domu.
– Ograniczanie spędzania czasu przed telewizorem i komputerem.
– Zapoznanie z zasadami korzystania z książek w kąciku książek w sali, z biblioteki, wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd.
– Eliminowanie negatywnych emocji, agresji, wyciszanie dzieci.