Pomoce w sali Montessori

  • Redakcja
  • 04 mar, 2025
  • 0 Comments
  • 2 min.  czytania

Pomoce w sali Montessori

                                               „Zadaniem nauczycieli jest organizowanie takiego otoczenia w przedszkolu,
                                                                                                                               aby wspierać rozwój dziecka. […]
                                                                                                                    Otoczenie stanowi tu tło prawdziwego,
                                                                                                                                              wewnętrznego rozwoju.” 

Otoczenie dziecka w pedagogice Marii Montessori jest bardzo ważnym elementem. To nie tylko budynek i sale przedszkolne, ich wyposażenie, znajdujące się w salach rośliny, ale także zgromadzony w nich materiał rozwojowy. To również osoba nauczyciela oraz sposób, w jaki organizuje on pracę – stwarzając dzieciom możliwość działania przez doświadczenie. 

Zarówno przestrzeń, jak i materiał rozwojowy w salach Montessori są zorganizowane w taki sposób,
by zaspokoić naturalną potrzebę aktywności, ruchu i manipulowania. W myśl zaleceń Marii Montessori, otoczenie zawiera liczne „impulsy” mające pobudzić dziecko do rozwojowego działania, sprzyjając jednocześnie koncentracji, dzięki czemu stwarza optymalne warunki do wystąpienia zjawiska polaryzacji uwagi. 

Pedagogika Montessori unika nadmiaru przedmiotów. W sali nie znajdziemy plastikowych, grających
i migających zabawek, które spotkać dziś można w dziecięcych sklepach. Staranny dobór pomocy pozwala uniknąć chaosu oraz sprawia, że niemalże każdy przedmiot, znajdujący się na wyciągnięcie ręki dziecka, może uczynić je odkrywcą i pozwoli kroczyć naprzód z wewnętrzną siłą, będącą źródłem głębokiej satysfakcji. Pomoce charakteryzuje wysoka jakość wykonania oraz naturalne surowce (najczęściej drewno). Są one uporządkowane tematycznie, a cała przestrzeń jest zagospodarowana
w sposób czytelny dla dziecka. Regały ustawione są w taki sposób, aby dzieci mogły swobodnie do nich sięgać, a przestrzeń jest uregulowana zrozumiałymi dla dzieci zasadami. Każda pomoc rozwojowa ma swoje miejsce, aby dzieci korzystając z nich kształtowały poczucie odpowiedzialności za siebie
i otoczenie. 

                                                                                                                                   „Zabawa jest pracą dziecka.” 

W grupach Montessori praca własna odbywa się w przygotowanym otoczeniu. Dziecko może w tym czasie dokonać swobodnego wyboru  pomocy, która w danej chwili najbardziej je interesuje i która jest akurat dostępna na półce, każda z nich występuje bowiem w jednym egzemplarzu. Samo też decyduje o czasie, miejscu i formie pracy. W każdej chwili może też odpocząć. Praca własna to bardzo ważny czas, w którym dziecko, angażując umysł i zmysły, gromadzi doświadczenia niezbędne do zrozumienia abstrakcyjnych pojęć, rozwija wyobraźnię i trenuje nowe umiejętności.  

                                                                                                                        Tekst opracawała: Katarzyna Formela